Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Att lyckas med sociala media som företag 2023 kontra 2018! Vad gäller?

Framtidens sociala medier ställer nya krav. Framtidens sociala medier ställer nya krav.

Dagens socialamedie-landskap är mer invecklat än någonsin och således har det aldrig varit svårare att navigera dessa oändligt populära plattformar. Dagens Tech reder ut begreppen och guidar er genom de allra viktigaste skillnaderna på sociala medier (för företag) idag och för fem år sedan.

Konsumption

En av de allra tydligaste förändringarna på SoMe-landskapet idag jämfört med för fem år sedan är sättet vi konsumerar på. För fem år sedan handlade användarens närvaro om att kommunicera med och uppdatera sig kring vad vänner, bekanta och kollegor gjorde, åt och så vidare. Vi ser en tydlig reduktion av den typen av interaktioner och istället eftersöker vi i första hand innehåll från okända människor och organisationer som vi förväntar oss inspireras, underhållas eller utbildas av.

Förtroende

Förtroendet för “okända” organisationer har vuxit. Användaren har insett att innehåll från organisationer inte alltid avser köpuppmaningar utan att fler och fler bolag genererar användarfokuserat och värdefullt innehåll för att istället skapa långsiktig varumärkeslojalitet. Samtidigt har fler och fler organisationer insett värdet av att generera mervärde i användarens flöde. Intressant, inspirerande och underhållande innehåll har öppnat konsumentens hjärtan för att ge dig och ditt företag möjligheten att bygga varumärkeslojalitet.

Transparens

Din publik har sett allt redan. Eller i alla fall det mesta. Och det gör att transparens är något som uppskattas i målgrupperna 18 och uppåt. De flesta användarna har använt sociala medier länge och har således präglats av det innehåll de exponerats för. För att tala klarspråk. Det går inte lura någon med någonting, så håll dig till sanningen.

Rörligt och UGC

För fem år sedan räckte det med estetiskt tilltalande bilder. Nu efterfrågas video med högt produktionsvärde samt User Generated Content eller UGC. Det vill säga innehåll skapat av personalen på organisationen i fråga.

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring. Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring.
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
”Bemanning och rekrytering av digitala experter och marknadsfolk, det är det vi kan”. Dagenstech.se har träffat HIROY!

När det kommer till det skiftande digitala marknadsföringslandskapet så krävs det att företag anställer personer med olika färdigheter i stället för att bara anställa kandidater med fokus på teknik. Även om teknisk kompetens är viktig i alla digitala roller är det lika viktigt att anställa kandidater som också har kreativitet, intuitivt beslutsfattande och analytiskt tänkande - alla egenskaper som kan bidra till att ge nya perspektiv, idéer, och lösningar. Men hur hittar och attraherar företagen rätt talanger? Dagens Tech har träffat HIROY för prata om bemanning och rekrytering inom marknadsföring.

TikTok för företagare – lönsamt eller oseriöst?

TikTok är en av de snabbast växande sociala plattformarna i världen. Den videobaserade appen nådde 1 miljard månatliga aktiva användare över hela världen från och med september 2021. Det gör TikTok till ett självklart nav för återförsäljare att hitta, ansluta och interagera med konsumenter.

ANNONS