Konsumption
En av de allra tydligaste förändringarna på SoMe-landskapet idag jämfört med för fem år sedan är sättet vi konsumerar på. För fem år sedan handlade användarens närvaro om att kommunicera med och uppdatera sig kring vad vänner, bekanta och kollegor gjorde, åt och så vidare. Vi ser en tydlig reduktion av den typen av interaktioner och istället eftersöker vi i första hand innehåll från okända människor och organisationer som vi förväntar oss inspireras, underhållas eller utbildas av.
Förtroende
Förtroendet för “okända” organisationer har vuxit. Användaren har insett att innehåll från organisationer inte alltid avser köpuppmaningar utan att fler och fler bolag genererar användarfokuserat och värdefullt innehåll för att istället skapa långsiktig varumärkeslojalitet. Samtidigt har fler och fler organisationer insett värdet av att generera mervärde i användarens flöde. Intressant, inspirerande och underhållande innehåll har öppnat konsumentens hjärtan för att ge dig och ditt företag möjligheten att bygga varumärkeslojalitet.
Transparens
Din publik har sett allt redan. Eller i alla fall det mesta. Och det gör att transparens är något som uppskattas i målgrupperna 18 och uppåt. De flesta användarna har använt sociala medier länge och har således präglats av det innehåll de exponerats för. För att tala klarspråk. Det går inte lura någon med någonting, så håll dig till sanningen.
Rörligt och UGC
För fem år sedan räckte det med estetiskt tilltalande bilder. Nu efterfrågas video med högt produktionsvärde samt User Generated Content eller UGC. Det vill säga innehåll skapat av personalen på organisationen i fråga.