Hur resonerar era kunder när de anlitar er?
“De flesta av våra kunder har haft en – eller funderat på att anställa en – social media manager. Men uppgiften har visat sig för svår för den personen eller så har det varit övermäktigt att hitta en person som besitter samtliga spetskompetenser som krävs för att göra ett fullgott arbete.
Menar du att Social Media Managers idag inte kan sina jobb?
“Nej det menar jag verkligen inte. Ingen skugga falla på dessa individer, som ofta är otroligt duktiga och drivna. Problemet är av en helt annan karaktär: det är svårt för att inte säga omöjligt att hitta en person som är expert på alla kompetenser som krävs för att ett företag skall få en optimerad närvaro på sociala medier.”
Hur menar du?
“För att att verkligen lyckas behöver man ett team. Dels krävs ett team för att hela tiden skapa kreativa koncept. Sedan har jag aldrig träffat en människa som kan allt ifrån Strategi, Projektledning, Film/Foto, Efterbearbetning, Copy, Analys, till Google, Adobe och Meta. Det spelar ingen roll hur senior du är, du har en personlighet och en fallenhet som innebär att du har ett större intresse och kunskap inom ett eller ett par av dessa områden. Inte alla. Om du inte är superman/woman såklart.”
Så vad ska man göra som företagare, vid det här laget bör vi alla vara bra på SoMe?
“Alltså, en anställd Social Media Manager kan kosta ditt bolag upp mot 60000 SEK per månad och då kommer du garanterat att behöva köpa in vissa tjänster ändå när det kommer till att skapa kreativa tillgångar. Så min rekommendation är att anlita en byrå med en duktig projektledare/produktägare och ett starkt team av specialister. Då kan du komma undan med halva den kostnaden eller ännu mindre! Har du en person anställd, en byrå och annonseringskostnader så kan det bli väldigt dyrt i längden.”