Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Vilka är alternativen till Google Analytics? Vi har hittat 3st växande uppstickare.

Some of the alternatives to Google Analytics. Some of the alternatives to Google Analytics. FOTO: Creds to Jon Tyson

Det råder ingen tvekan om att Google Analytics är den gyllene standarden när det gäller att spåra trafiken på webbplatser. Men med det ständigt föränderliga landskapet på internet är det viktigt att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna och plattformarna. Här är tre alternativ till Google Analytics som du bör känna till inför år 2023: Mixpanel, Heap och Finteza.

Heap Analytics (heap.io)

Heap är en analysplattform som hjälper dig att förstå dina användare och deras beteende. Den erbjuder en mängd olika funktioner, bland annat användarspårning, händelsespårning, kohortanalys med mera. Heap är också mycket lätt att använda, med ett enkelt gränssnitt som gör det lätt att komma igång. Själva skriver Heap – bättre insikter, snabbare. Heap har idag över 8000 kunder (enligt egen utsago) och det är företag med tydliga analysbehov av deras digitala prestation.

Mixpanel (Mixpanel.com)

Mixpanel är ett av de populäraste alternativen till Google Analytics. Det har ett mångsidigt API-gränssnitt som låter utvecklare integrera och dra nytta av verktyget. Mixpanel erbjuder omfattande följsamhet, segmentering och rapportering för att hjälpa dig att göra insiktsfulla beslut och skapa resultat.

Med Mixpanel kan du spåra alla användaraktioner på webbplatsen eller applikationen med detaljerade användartrender, hitta mönster och sammanfatta olika segment. Du kan även skapa kundprofiler som ger insikter om köpbeteenden, preferenser och annan värdefull information om kundernas beteende. Mixpanel ger dig dessutom möjlighet att generera A/B-tester för att hitta den bästa upplevelsen för användarna.

Dessutom är all data som samlas in i Mixpanel helt GDPR-kompatibel. All data skyddas av bankdatalagen vilket garanterar datasekretess och integritet.

Finteza (Finteza.com)

Finteza är en plattform för webbanalys som erbjuder en mängd olika funktioner, bland annat användarspårning, händelsespårning. Enkelt att komma igång och med intuitiv inlärning gör Finteza till ett intressant alternativ. Finteza är ett utmärkt alternativ för företag som vill ha mer detaljerade insikter om användarnas beteende. Med funktioner såsom egna tunnlar, målgruppsanalyser och analyser av källor i real-time kan Finteza vara värt att titta närmare på.

För dig som säljer annonser på webbplatsen finns en inbyggd annonseringsmotor som kan ge dig insikterna du behöver för att utveckla din produkt och faktiskt öka intäkterna för den sålda annonseringen.

Att välja en ny analysplattform för webbplatsen kan vara både svårt och läskigt då data är en värdefull tillgång.

Att välja den bästa analysplattformen bland Mixpanel, Heap och Finteza beror till stor del på vilken typ av webbplats eller applikation du driver och vilken typ av insikter du vill ha. Om du till exempel har en webbplats med mycket trafik och behöver spåra användarnas beteende i detalj kan Heap vara det bästa valet för dig. Det ger robusta funktioner för användarspårning, vilket gör att du kan spåra användarnas beteende och få användbara insikter om dina kunder. Det gör det också möjligt att skapa kundprofiler som ger insikt i köpbeteenden, preferenser och annan information om deras handlingar. Dessutom är Heap lätt att använda med sitt enkla gränssnitt som gör det lätt att komma igång snabbt

Om du däremot letar efter mer avancerade funktioner som A/B-testning och inte minst GDPR-efterlevnad kan Mixpanel vara ditt förstahandsval. Mixpanel har ett omfattande API-gränssnitt som gör att utvecklare enkelt kan integrera och utnyttja dess funktioner. Dessutom erbjuder det rika uppföljningsfunktioner som segmentering och rapportering som hjälper till att fatta välgrundade beslut som kan resultera i bättre prestanda för din webbplats eller app. Dessutom är all data som samlas in av Mixpanel som sagt helt GDPR-kompatibel – vilket innebär att all data skyddas enligt gällande säkerhetslagar som garanterar dataintegritet och integritet

Slutligen erbjuder Finteza en omfattande webbanalysplattform med funktioner som användarspårning, händelsespårning och kohortanalys. Plattformen är också extremt användarvänlig med ett enkelt användargränssnitt som gör det ganska enkelt att komma igång. Dessutom gör Fintezas avancerade funktioner det möjligt för företag att få detaljerade insikter i användarnas beteende som kan användas för att optimera upplevelser – vilket gör det till ett utmärkt alternativ till Google Analytics när man letar efter mer omfattande mätvärden än bara trafiksiffror.

I slutändan handlar beslutet om vilken typ av analysresultat du behöver från din webbplats eller applikation – oavsett om det är detaljerade insikter i kundernas beteenden eller avancerade funktioner som A/B-testning – finns det en analysplattform som kan uppfylla dina behov bland dessa tre val: Mixpanel, Heap och Finteza.

Det blir lite upprepande när man skriver om alternativa analysplattformar och anledningen är att dem alla vill uppnå samma sak – att vara en fullgod konkurrent till Google Analytics som släpptes redan 2005 och sedan dessa har dominerat webbanalysscenen fullständigt utan konkurrens värd att nämna.

Lycka till med era val!

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring. Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring.
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
”Bemanning och rekrytering av digitala experter och marknadsfolk, det är det vi kan”. Dagenstech.se har träffat HIROY!

När det kommer till det skiftande digitala marknadsföringslandskapet så krävs det att företag anställer personer med olika färdigheter i stället för att bara anställa kandidater med fokus på teknik. Även om teknisk kompetens är viktig i alla digitala roller är det lika viktigt att anställa kandidater som också har kreativitet, intuitivt beslutsfattande och analytiskt tänkande - alla egenskaper som kan bidra till att ge nya perspektiv, idéer, och lösningar. Men hur hittar och attraherar företagen rätt talanger? Dagens Tech har träffat HIROY för prata om bemanning och rekrytering inom marknadsföring.

Hey Siri! Vad är röstsök egentligen bra för? Hey Siri! Vad är röstsök egentligen bra för?
Röstsökning med AI (AI Voice Search & Natural Language Processing)

AI-röstsökning är en av de mest spännande nya teknikerna på marknaden idag. Med sin förmåga att korrekt tolka tal kan den göra sökfrågor mycket enklare och snabbare för användarna än någonsin tidigare. I den här artikeln tar vi en titt på hur AI-röstsökning fungerar, vilka typer av användningsområden som finns för den nya tekniken och varför den har blivit så populär de senaste åren.

ANNONS