Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

7 tips för till företag som vill bemästra Instagram!

Instagram har över en miljard månatliga aktiva användare, mindre konkurrens och en mer engagerad publik än andra sociala mediejättar som Facebook eller Twitter. Detta ger företag en möjlighet att marknadsföra sina produkter till en mer riktad och intresserad målgrupp utan att spendera en enorm summa pengar på betald reklam.

Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i det här sociala medienätverket, kommer du att hitta dessa sju tips om hur du använder Instagram för affärer mycket användbara.

1. Visa vad du gör på ett kreativt sätt

Fokusera på lösningen du tillhandahåller, inte på de produkter du säljer. På Instagram är det viktigt att skapa mervärde för dina kunder och se snygg ut medan du gör det. Underskatta aldrig det faktum att din viktigaste tillgång (och undergång) på detta sociala medienätverk är visuellt innehåll. Visa din företagskultur, dela din vision med världen eller dela några tips – se bara till att det är attraktivt paketerat. 

2. Skapa en vinnande profil

Som företag gör du förmodligen en massa saker och erbjuder ännu fler lösningar. Bli inte alltför fast i att försöka förmedla det på 150 tecken. Fokusera på din viktigaste USP eller din nästa stora grej – vare sig det är en händelse, marknadsföring eller produktlansering. Eftersom den enda klickbara länken finns i din bio-sektion (rätt under ditt namn), ta för vana att uppdatera den ofta.

Instagram har även Instagram Business-profiler och betald reklam. Affärsprofilen lägger till ett telefonnummer till din bio och ger tillgång till omfattande analysdata som annars inte skulle vara tillgängliga om du inte använder ett verktyg för sociala medier.

3. Ta med följarna bakom kulisserna

Kunder har en naturlig nyfikenhet på varifrån deras produkter kommer, och du kan använda Instagram för att visa dem hela deras livscykel. Detta är särskilt relevant för företag som säljer miljövänliga eller FairTrade -produkter. Källbilder för att demonstrera hur produkter tillverkas – från basmaterial, produktion och distribution.

4. Utöka din räckvidd med #hashtaggar

Använd hashtaggar för att utöka din räckvidd. Dessa kan vara kampanjspecifika eller generella – allt som är viktigt är att de är relevanta. Se till att även ställa in din huvudsakliga företagshashtagg (#dittvarumärke) och använd den sparsamt på Instagram (Twitter och LinkedIn är också bra). Detta gör det lättare för människor att hitta innehåll som är relaterat till dig och ditt huvudkonto.

Det är bästa praxis att använda mellan tre till fem hashtaggar, trots att det högsta du kan lägga till är 30 per inlägg. Använd dina egna, kampanjspecifika hashtaggar såväl som de mer populära hashtaggarna för att öka exponering av ditt innehåll. Du bör också överväga placeringen av hashtags du lägger till. Dessa kan läggas till i slutet av inlägget, i en kommentar eller arbetas in i själva inlägget. Tänk på att alla inte övervakar hashtags på sociala medier, så att tagga ett konto är oftast ett bättre val om du vill bli uppmärksammad, vilket leder till punkt 5.

5. Samarbeta och @nämn andra

Instagram är en av de starkaste sociala mediekanalerna för att lyfta fram medarbetare och dela framgångsberättelser. Även om du inte officiellt samarbetar med en ideell organisation kan du ge till välgörenhet eller göra en insamling ett par gånger om året. Allt är bra så länge orsaken stämmer överens med dina varumärkesvärden och uppdrag.

6. Bygg förväntan och erbjud exklusivitet

Att hålla dina kunder intresserade är en viktig del av alla effektiva marknadsföringskampanjer. Belöna dina lojala följare med exklusivt innehåll. Låt dem vara de första att veta om nya produkter, tjänster eller evenemang. Skapa teaser-bilder som skapar förväntan eller tillfredsställer nyfikenhet för dina nya releaser, kontorsöppningar eller butiker. Denna typ av förhandsvisning får dina följare att känna sig speciella och får dem att komma tillbaka för mer insiderinformation.

7. Analysera din framgång och bygg vidare på den

Utan att ta ett steg tillbaka och analysera vad som fungerade och vad som inte fungerade, blir marknadsföring bara en gissningslek. Sanningen är att du kan läsa alla artiklar i världen om bästa praxis och publiceringstider, men du får bara reda på vad som fungerar för dina kunder genom att testa och mäta resultat.

Olika mätverktyg för sociala medier kan dock hjälpa. Du kan använda dem både för att schemalägga dina kampanjer i förväg men också för att använda analyser och statistik för att mäta framgång. Se till att regelbundet mäta antalet följare, engagemang och klick, allt för att förfina och förbättra din strategi.

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring. Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring.
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
”Bemanning och rekrytering av digitala experter och marknadsfolk, det är det vi kan”. Dagenstech.se har träffat HIROY!

När det kommer till det skiftande digitala marknadsföringslandskapet så krävs det att företag anställer personer med olika färdigheter i stället för att bara anställa kandidater med fokus på teknik. Även om teknisk kompetens är viktig i alla digitala roller är det lika viktigt att anställa kandidater som också har kreativitet, intuitivt beslutsfattande och analytiskt tänkande - alla egenskaper som kan bidra till att ge nya perspektiv, idéer, och lösningar. Men hur hittar och attraherar företagen rätt talanger? Dagens Tech har träffat HIROY för prata om bemanning och rekrytering inom marknadsföring.

ANNONS