Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Fler företag söker ”Growth Managers” men vad gör dessa personer egentligen?

Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
Dela:
För: Hiroy AB

En Growth Manager eller Chief Growth Officer (CGO) ansvarar som oftast ytterst för utvecklingen av strategier för att öka en organisations kundbas, intäkter eller marknadsandelar. De använder innovativa metoder och taktiker för att identifiera expansionsmöjligheter och hjälpa företag att nå sina affärsmål. De är ofta bryggan mellan marknadsföring, försäljning och verksamhet och utnyttjar datadrivna insikter för att utforma effektiva planer som driver tillväxt.

Jobbar en Growth Manager uteslutande digitalt?

Svaret bör vara nej. Tillväxtstrategier för ett företag kan innehålla taktiska insatser både offline och online. Snarare än kanalval är en Growth Mangers jobb ofta att skaffa nya kunder och intäkter till lägsta kostnad per kund eller intäktskrona. En populär KPI är CAC (Customer Acquisition Cost).

Marknadsföringslandskapet är enormt 2023 och en bra Growth Manger bör ha erfarenhet och ett 360-perspektiv på tillväxt.

Är det en Growth Manager vi behöver på vårt företag?

– Det beror på företagets förutsättningar i övrigt men att ha en intäktsdriven kreativ ledare som kan se den större bilden och ta fram effektiva strategier och taktiker för tillväxt är sällan fel, säger Per Alm på HIROY som bemannar byråer och företag med konsulter inom marknadsföring.

– Många av våra kunder vill testa vad en Growth Manager kan generera i just deras verksamhet och då är bemanning ett perfekt upplägg där du under en given tid eller löpande kan ”hyra” en erfaren konsult.

HIROY hjälper dig att hitta rätt konsulter

Kontakta HIROY för att hitta din nya Growth Manager, eller ja Chief Growth Officer.

Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
För: Hiroy AB
Dela:

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Vikten av en sund balans mellan den digitala och analoga verkligheten är viktigare än någonsin. Vikten av en sund balans mellan den digitala och analoga verkligheten är viktigare än någonsin.
Tips på sundare digitala vanor

Skärmtiden under COVID-19 ökade markant och nu menar experterna att vi per omgående behöver införa sunda, digitala vanor för att skydda vår mentala hälsa. I den här artikeln tittar vi på tips för att skapa bättre digitala vanor.

ANNONS