“Det är direkt nödvändigt att fundera över vem du vill kommunicera med, vad du vill säga och hur du vill att målgruppen reagerar på informationen innan du väljer vilken kanal du ska satsa på” säger Rebecka Auralinna när vi ställer frågor till sociala medier-byrån Bad.
META, som äger både Facebook och Instagram, har naturligtvis skapat bästa möjliga förutsättningar för dig att allokera samtliga resurser till deras kanaler. Men bara för att det är enkelt att annonsera i båda Metas kanaler så betyder inte det att att det är rätt för dig och ditt företag.
Identifiera först din/dina målgrupp(er):
- Demografi?
- Digitala vanor?
- Köpbeteende?
- Önskad aktion/reaktion?
Med detta sagt är det väldigt viktigt att förstå värdet av ett inspirerande organiskt flöde på Metas kanaler, Linkedin och/eller TikTok (beroende på var din målgrupp håller hus):
“Oavsett vilken målgrupp du är ute efter så lär Instagram vara relevant. En stor del av dina kunder och dina kunders kunder är förmodligen aktiva där. Din instagramprofil är ditt visitkort och fler och fler internetanvändare väljer sociala medier som sökverktyg istället för Google.” Säger Auralinna.
Sammanfattningsvis: Även om din produkt passar bättre att marknadsföra och sälja på till exempel Linkedin så är det viktigt att ha en inspirerande, relevant och uppdaterad Instagramprofil.