Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Ska jag välja Instagram eller Facebook i min marknadsmix?

Artikelserie (2/2)

Begränsade resurser är en ständig utmaning för samtliga företagare, och detsamma gäller i sociala medier. Hur ska man då fördela sina resurser för att få bästa möjliga resultat? Dagens Tech har ställt frågan till Rebecka Auralinna på BAD Social Media.

“Det är direkt nödvändigt att fundera över vem du vill kommunicera med, vad du vill säga och hur du vill att målgruppen reagerar på informationen innan du väljer vilken kanal du ska satsa på” säger Rebecka Auralinna när vi ställer frågor till sociala medier-byrån Bad. 

META, som äger både Facebook och Instagram, har naturligtvis skapat bästa möjliga förutsättningar för dig att allokera samtliga resurser till deras kanaler. Men bara för att det är enkelt att annonsera i båda Metas kanaler så betyder inte det att att det är rätt för dig och ditt företag.

Identifiera först din/dina målgrupp(er):

  • Demografi?
  • Digitala vanor?
  • Köpbeteende?
  • Önskad aktion/reaktion?

Med detta sagt är det väldigt viktigt att förstå värdet av ett inspirerande organiskt flöde på Metas kanaler, Linkedin och/eller TikTok (beroende på var din målgrupp håller hus):

“Oavsett vilken målgrupp du är ute efter så lär Instagram vara relevant. En stor del av dina kunder och dina kunders kunder är förmodligen aktiva där. Din instagramprofil är ditt visitkort och fler och fler internetanvändare väljer sociala medier som sökverktyg istället för Google.” Säger Auralinna.

Sammanfattningsvis: Även om din produkt passar bättre att marknadsföra och sälja på till exempel Linkedin så är det viktigt att ha en inspirerande, relevant och uppdaterad Instagramprofil.

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring. Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring.
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
”Bemanning och rekrytering av digitala experter och marknadsfolk, det är det vi kan”. Dagenstech.se har träffat HIROY!

När det kommer till det skiftande digitala marknadsföringslandskapet så krävs det att företag anställer personer med olika färdigheter i stället för att bara anställa kandidater med fokus på teknik. Även om teknisk kompetens är viktig i alla digitala roller är det lika viktigt att anställa kandidater som också har kreativitet, intuitivt beslutsfattande och analytiskt tänkande - alla egenskaper som kan bidra till att ge nya perspektiv, idéer, och lösningar. Men hur hittar och attraherar företagen rätt talanger? Dagens Tech har träffat HIROY för prata om bemanning och rekrytering inom marknadsföring.

ANNONS