Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Viktigt men otroligt svårt och väldigt dyrt att arbeta med sociala medier

Artikelserie (1/2)

Det kan vara kostsamt att göra rätt och bli framgångsrik i sociala medier. Det kan vara kostsamt att göra rätt och bli framgångsrik i sociala medier.
Sociala Medier
SPONSRAT INNEHÅLL
Dela:

Dagens Tech har träffat Andreas från BAD Social Media (vår kund) för att reda ut reda ut vad som krävs av moderna företag för att skapa och bibehålla en relevant närvaro i sociala kanaler.

Hur resonerar era kunder när de anlitar er?

“De flesta av våra kunder har haft en – eller funderat på att anställa en – social media manager. Men uppgiften har visat sig för svår för den personen eller så har det varit övermäktigt att hitta en person som besitter samtliga spetskompetenser som krävs för att göra ett fullgott arbete.

Menar du att Social Media Managers idag inte kan sina jobb?

“Nej det menar jag verkligen inte. Ingen skugga falla på dessa individer, som ofta är otroligt duktiga och drivna. Problemet är av en helt annan karaktär: det är svårt för att inte säga omöjligt att hitta en person som är expert på alla kompetenser som krävs för att ett företag skall få en optimerad närvaro på sociala medier.”

Hur menar du?

“För att att verkligen lyckas behöver man ett team. Dels krävs ett team för att hela tiden skapa kreativa koncept. Sedan har jag aldrig träffat en människa som kan allt ifrån Strategi, Projektledning, Film/Foto, Efterbearbetning, Copy, Analys, till Google, Adobe och Meta. Det spelar ingen roll hur senior du är, du har en personlighet och en fallenhet som innebär att du har ett större intresse och kunskap inom ett eller ett par av dessa områden. Inte alla. Om du inte är superman/woman såklart.”

Så vad ska man göra som företagare, vid det här laget bör vi alla vara bra på SoMe?

“Alltså, en anställd Social Media Manager kan kosta ditt bolag upp mot 60000 SEK per månad och då kommer du garanterat att behöva köpa in vissa tjänster ändå när det kommer till att skapa kreativa tillgångar. Så min rekommendation är att anlita en byrå med en duktig projektledare/produktägare och ett starkt team av specialister. Då kan du komma undan med halva den kostnaden eller ännu mindre! Har du en person anställd, en byrå och annonseringskostnader så kan det bli väldigt dyrt i längden.”

Sociala Medier
SPONSRAT INNEHÅLL
Dela:

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring. Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring.
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
”Bemanning och rekrytering av digitala experter och marknadsfolk, det är det vi kan”. Dagenstech.se har träffat HIROY!

När det kommer till det skiftande digitala marknadsföringslandskapet så krävs det att företag anställer personer med olika färdigheter i stället för att bara anställa kandidater med fokus på teknik. Även om teknisk kompetens är viktig i alla digitala roller är det lika viktigt att anställa kandidater som också har kreativitet, intuitivt beslutsfattande och analytiskt tänkande - alla egenskaper som kan bidra till att ge nya perspektiv, idéer, och lösningar. Men hur hittar och attraherar företagen rätt talanger? Dagens Tech har träffat HIROY för prata om bemanning och rekrytering inom marknadsföring.

TikTok för företagare – lönsamt eller oseriöst?

TikTok är en av de snabbast växande sociala plattformarna i världen. Den videobaserade appen nådde 1 miljard månatliga aktiva användare över hela världen från och med september 2021. Det gör TikTok till ett självklart nav för återförsäljare att hitta, ansluta och interagera med konsumenter.

ANNONS