Att jobba med betalda placeringar i sökmotorer är ett heltidsjobb om resultatet skall vara på topp och effekten av varje spenderad marknadsföringskrona spelar roll. Detta är något fler och fler företag anammat och rekryterar nu SEM-specialister till sina marknadsteam.
Hur duktig en SEM-specialist är, är väldigt svårt att säga. Det handlar lika mycket om tekniska färdigheter i systemen, den analytiska förmågan som det handlar om förmågan att förstå hur kanalen kan användas för just ditt företag och i just din bransch.
Att anlita en SEM-specialist är ofta ett stort beslut för företag, så det är viktigt att tänka på följande faktorer:
- Är SEM-specialisten bekant med den bransch som du är verksam inom? Leta efter någon som har erfarenhet inom just ditt område och som förstår både de aktuella trenderna och de bästa metoderna som är unika för din sektor.
- Finns en meritlista med framgångsrika resultat? Se till att kolla in deras tidigare arbete och analysera de företag som specialisten tidigare arbetat för. Hur presterar dessa? Vilka var de stora insikterna i arbetet med dessa företag?
- Vilken typ av utbildning och certifieringar har de? Många SEM-specialister har specialiserad utbildning eller certifieringar som bevisar deras expertis. Det är viktigt att hitta någon som kan hålla sig uppdaterad om alla förändringar som sker inom sökmotormarknadsföring. Det krävs både intresse och know-how.
- Stämmer deras mål överens med dina? Diskutera den övergripande strategin och ställ tydliga förväntningar på hur framgång ser ut innan du anställer.
Med bemanningsföretaget HIROY kan du bemanna avdelningen med en erfaren SEM-specialist – blixtsnabbt! Att bemanna med en konsult kan både vara en permanent lösning eller en perfekt lösning under den tid rekryteringsprocessen pågår.
Det blir allt vanligare att företag väljer att bemanna sina marknadsavdelningar helt eller delvis. Anledningen är många gånger att kompetensbehovet varierar utifrån var tids fokus. Även medielandskapet förändras ständigt vilket kräver nya kompetenser som ofta behöver tillsättas snabbt. HIROY berättar att deras konsultdatabas består av +500 konsulter, de flesta med över 5 års erfarenhet inom sitt område.
HIROY erbjuder både bemanning och rekrytering och många kunder väljer att bemanna roller långsiktigt eller under tiden rekryteringsprocessen för en permanent lösning pågår.
Slutligen några populära utbildningar som kan ligga till grund hos en duktig SEM-Specialist.
MEDIEINSTIUTET – SEO/SEM – 16 veckor och 40p (YH)
Kursen omfattar både organisk trafik, dvs hur man lyckas erhålla trafik som är kostnadsfri och hur man annonserar på sökmotorer dvs du lär dig att skapa effektiva annonser för rätt sökord till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Du får även möjligheten att certifiera sig i annonsplattformen Google Ads.
IHM – Marknadskommunikatör, Digitala Medier – 1,5 år
Praktisk kommunikation och marknadsföring, 30 YHP (6 veckor)
Textproduktion för digitala kanaler – språk, praktiskt skrivande och copy, 30 YHP (6 veckor)
Grafisk och visuell produktion för digitala plattformar, 40 YHP (8 veckor)
Webbproduktion, 20 YHP (4 veckor)
Digital marknadsföring, 50 YHP (10 veckor)
Uppföljning och analys i digitala plattformar, 20 YHP (4 veckor)
Juridik, 5 YHP (1 veckor)
Lärande i arbete 1, 50 YHP (10 veckor)
Examensarbete, 25 YHP (5 veckor)
Lärande i arbete 2, 50 YHP (10 veckor)