Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Fem tips för mer effektiva digitala möten

Digitala möten kan ta hela dagarna. Logga ut? Digitala möten kan ta hela dagarna. Logga ut? FOTO: Charles Deluvio

Andreas Cervenka har gett ut flera böcker och har tidigare jobbat på bland andra Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Han får bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik, men kommer att synas och höras i tidningens alla kanaler. Om du behöver organisera digitala möten, här är fem tips för att göra dem mer effektiva och framgångsrika:

1. Sätt upp mål innan du börjar.

Det är mycket viktigt att du ägnar tid åt att förbereda deltagarna. Denna uppmaning kräver viss reflektion. Utöver dag och tid behöver du inkludera de mål som ska uppnås och de punkter på dagordningen som ska diskuteras, med namnen på de som är ansvariga för att presentera dem. Det är också viktigt att du gör rätt tekniska inställningar för till exempel skärmdelning i förväg. Kom ihåg: Ett effektivt möte är inte improviserat, det är förberett.

2. Var punktlig och visa respekt för andras tid.

Punktlighet är, om möjligt, viktigare i ett digitalt möte än i ett fysiskt. Det största ansvaret i detta avseende vilar på dig som arrangör. Tänk att det som assistent inte finns något mer frustrerande än att vänta framför en skärm som påminner om att mötet börjar när arrangören ansluter. Se till att flytta talpinnen taktiskt för att undvika tidskrävande monologer. 

3. Kalla endast in relevanta personer.

Ett av de vanligaste problemen är att inte ha kallat in rätt personer. Om du missat en nyckelperson kan mötet bli förlamat eftersom “Murphys lag” gör att den personens kunskap är absolut nödvändig. Ännu värre är att kalla in fler människor än nödvändigt. Detta händer många gånger av rädsla för att någon ska känna sig utesluten, men resultatet är att deltagarna istället känner sig frånkopplade från innehållet i mötet, och det orsakar tristess. Det kan därför vara viktigt att regelbundet reflektera över deltagarna i dina olika möten.

4. Uppmuntra till tydliga och koncisa inspel.

Något som ofta glöms bort, och som orsakar brister i förståelsen, är att även om det inte finns något inspel så måste “mute” vara aktiverat. Påminn alla före mötet och, om det behövs, tysta en deltagare om ditt mötesprogram tillåter det. Du som arrangör kan behöva tilldela deltagare ordet, om dynamiken kräver det annars kan man via ett digitalt samarbetsverktyg skapa en turordning. 

5. Avsluta mötet med en sammanfattning.

Sättet på vilket mötet avslutas är lika eller mer relevant än sättet att kalla till det. Det kommer att markera dess framgång. Det är absolut nödvändigt att någon skriver en slutsats, punkt för punkt, med ansvar och deadlines. Idag finns det många samarbetsverktyg som gör att slutsatserna kan både utformas och fastlås på själva mötet, med deltagande av alla. Det är också viktigt att bestämma tid för nästa möte om det behövs.

Slutligen

Om du följer dessa fem steg har du lagt grunden för att mötet ska bli en succé och deltagarna kommer säkert att uppskatta det. Slutligen, glöm aldrig att berömma de som bidragit mest – i arbetet fram till mötet, men också under mötet i sig.

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

ANNONS
Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring. Hiroy är ett få renodlade svenska rekryterings- och bemanningsföretagen inom digital marknadsföring.
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
”Bemanning och rekrytering av digitala experter och marknadsfolk, det är det vi kan”. Dagenstech.se har träffat HIROY!

När det kommer till det skiftande digitala marknadsföringslandskapet så krävs det att företag anställer personer med olika färdigheter i stället för att bara anställa kandidater med fokus på teknik. Även om teknisk kompetens är viktig i alla digitala roller är det lika viktigt att anställa kandidater som också har kreativitet, intuitivt beslutsfattande och analytiskt tänkande - alla egenskaper som kan bidra till att ge nya perspektiv, idéer, och lösningar. Men hur hittar och attraherar företagen rätt talanger? Dagens Tech har träffat HIROY för prata om bemanning och rekrytering inom marknadsföring.

Att ha en strukturerad kalender ger goda förutsättningar för att vara effektiv. Att ha en strukturerad kalender ger goda förutsättningar för att vara effektiv.
De bästa kalenderapparna till Mac/Iphone (Apple) för 2023

När vi nu börjar det nya året är det dags att börja organisera våra liv och företag för att lyckas år 2023. För att underlätta det borde vi hitta de bästa verktygen. Apples datorer och enheter är kända för sitt användarvänliga gränssnitt och sin eleganta design, så det är ingen överraskning att de erbjuder några av de bästa kalenderapparna på marknaden. I den här artikeln delar vi med oss av våra bästa tips på de bästa online-kalendrarna för din Mac eller iPhone år 2023. Oavsett om du letar efter ett enkelt sätt att hålla koll på ditt schema eller om du behöver en mer robust app med funktioner som uppgiftshantering och team-samarbete har vi allt du behöver. Låt oss komma igång!

ANNONS