Artiklar, reportage och inspiration om den digitala världen och tech

ANNONS

Så snabb måste hemsidan vara

Skulle du vilja köra en Porsche med symaskinsmotor? Självklart inte. En Porsche ska gå fort, det ligger i bilmodellens natur. Ändå är det så många av oss tänker när det kommer till hemsidan. Vi lägger tusentals kronor på en snygg och innehållsrik hemsida, men säkerställer inte att sidan är tillräckligt snabb för den kräsne och stressande besökaren.

Den ”gamla” regeln 3–30–3 säger det mesta: En hemsida har tre sekunder på sig att skapa nyfikenhet, trettio sekunder på sig att låta besökaren förstå vilka erbjudanden som finns och tre minuter för att låta besökaren skaffa sig tillräckligt mycket information för att ta en kontakt. Så om det tar fyra sekunder för hemsidan att laddas är man … ute.

Idag handlar mycket om hur snabbt och säkert man tillfredsställer besökaren, med hosting hos Velumi är man ett steg i rätt riktning.

Alla behöver hastighetsoptimering

Snabba hemsidor ger fler konverteringar och har lägre bounce-rate, det vill säga att färre besökare som går in på sidan lämnar den meddetsamma. Snabbare laddningstider ger helt enkelt nöjdare besökare som stannar kvar längre och handlar mer. Hastighetsoptimering är inte längre bara något för bolag med hög teknisk svansföring, det gäller alla som har en hemsida. 

”Nästan hälften av alla besökare (47 procent) förväntar sig att en hemsida laddar på 2 sekunder.”

Studier visar: Hastigheten har betydelse

Det finns flera studier som visar att laddningshastighet är en viktig parameter. Enligt Gigaspaces.com innebär en tiondels sekund extra laddtid en procents minskning av försäljningen för Amazon – och med tanke på deras omsättning snackar vi avsevärda belopp. Samtidigt har Google slagit fast att bara en halv sekunds extra laddningstid ger hela 20 procent lägre trafik. Neil Patel, en av nätets SEO-guruer konstaterar att nästan hälften av alla besökare (47 procent) förväntar sig att en hemsida laddar på 2 sekunder. Eller mindre. Och inte mindre än 88 procent av alla internetanvändare handlar i högpresterande webbshopar som är snabba (Sweor.com) 

”Vi har inte längre tid att låta saker och ting ha sin gång, låta det ta sin tid.”

”Shared hosting” riskerar hemsidans säkerhet

Vi lever i en tid då effektivitet och snabbhet premieras, oavsett vad vi själva tänker om detta faktum. Vi har inte längre tid att låta saker och ting ha sin gång, låta det ta sin tid. Det ska gå snabbt, annars tröttnar vi och surfar vidare.

Men varför är då många webbhotell så långsamma?

Fredrik Montell på webbhostingbolaget Velumisphere förklarar:

– Det handlar ofta om att de använder en tjänst som kallas ”shared hosting”. Det innebär att flera hemsidor delar en fysisk server. Bortsett från att detta ”stjäl” laddningstid kan en sån lösning till och med riskera hemsidans säkerhet. Dessutom är webbhotell som arbetar på det här sättet sällan optimerade för WordPress och erbjuder inte funktioner som krävs för en riktigt snabb hemsida.

I videon ovan får du en kort överblick hur Velumis Hosting Management Platform ser ut.

Så kan du få din hemsida att ladda snabbare

• Välj ett webbhotell med snabb och stabil hosting.

• Använd rätt format på dina bilder.

• Komprimera dina bilder, det vill säga: spara ner dem med lägre upplösning.

• Optimera Javascript och CSS.

• Använd ett cache-plugin. 

• Rensa och ta bort oanvända mediefiler. 

• Rensa och ta bort scripts som inte används.

UX/Design
Dela:

NYHETSBREV

VI JOBBAR MED DAGENS TECH

Anna Dovre Skribent
Victor Wennberg Affärschef och digital strateg
Therése Berglin Skribent
Fredrik Montell SKRIBENT
Tina Hjort Svensson Skribent

RELATERADE ARTIKLAR

Alla vill växa och då behöver man en Growth Manager. Eller? Alla vill växa och då behöver man en Growth Manager. Eller?
Arbete & Karriär
SPONSRAT INNEHÅLL
Fler företag söker ”Growth Managers” men vad gör dessa personer egentligen?

En Growth Manager eller Chief Growth Officer (CGO) ansvarar som oftast ytterst för utvecklingen av strategier för att öka en organisations kundbas, intäkter eller marknadsandelar. De använder innovativa metoder och taktiker för att identifiera expansionsmöjligheter och hjälpa företag att nå sina affärsmål. De är ofta bryggan mellan marknadsföring, försäljning och verksamhet och utnyttjar datadrivna insikter för att utforma effektiva planer som driver tillväxt.

Framtidens sociala medier ställer nya krav. Framtidens sociala medier ställer nya krav.
Att lyckas med sociala media som företag 2023 kontra 2018! Vad gäller?

Dagens socialamedie-landskap är mer invecklat än någonsin och således har det aldrig varit svårare att navigera dessa oändligt populära plattformar. Dagens Tech reder ut begreppen och guidar er genom de allra viktigaste skillnaderna på sociala medier (för företag) idag och för fem år sedan.

ANNONS